Jak założyć sklep internetowy?

Autor: Orange Flex

Data dodania: 24 May 2023

Zgodnie z raportem „E-commerce w Polsce 2022” już 77% Polaków robi zakupy przez internet. Co więcej, przesuwa się także górna granica wieku kupujących online – w 2022 roku aż 30% klientów e-commerce'ów stanowiły osoby powyżej 50. roku życia. Według raportu Gemius aż 34% Polaków chce więcej kupować online ze względu na inflację. Zastanawiasz się nad otworzeniem własnego biznesu w sieci? Możesz już przestać. Czas zakasać rękawy i sprawdzić, jak założyć sklep internetowy.
O czym przeczytasz w artykule:
  • Czy e-commerce to dobry pomysł dla małej firmy?
  • Jak otworzyć sklep internetowy i z jakich platform e-commerce można skorzystać?
  • O jakie elementy zadbać przy zakładaniu sklepu internetowego?
  • Jak wypromować swój sklep online?

Sklep internetowy – jak zacząć i komu sprawdzi się e-commerce?

Rynek e-commerce w Polsce rozwija się naprawdę dynamicznie. Jego wartość szacuje się na 92 miliardy złotych. E-commerce'y to nie tylko platformy dużych marek i koncernów, ale też często dogodny kanał sprzedaży dla małych przedsiębiorstw i działalności jednoosobowych.
Jak otworzyć sklep internetowy? Nie musisz angażować do tego sztabu informatyków. Lepiej! Nie musisz nawet mieć materialnych produktów na sprzedaż. We własnym sklepie możesz wystawić zarówno wyroby handmade (np. świece sojowe, ozdoby, naszywki), jak i produkty spożywcze (np. zagraniczne słodycze, miody, mieszanki przypraw) czy produkty edukacyjne (kursy, warsztaty, szkolenia, e-booki, treningi online) i własne usługi (np. konsultacja dietetyczna, korekta tekstu, sesja coachingowa).

Jak otworzyć sklep internetowy? Postaw go na swojej stronie lub wybierz platformę!

Sklep internetowy możesz prowadzić jako osobne narzędzie na przeznaczonej do tego platformie albo uczynić go integralną częścią Twojej strony internetowej. Jak założyć sklep internetowy? Na początek zadbaj o domenę i hosting.
Własna domena identyfikuje markę i pomaga w budowaniu wizerunku. Jako adres WWW witryny powinna być łatwa do zapisania i spójna z nazwą marki. Z kolei hosting to po prostu udostępnienie przestrzeni na serwerze dla Twojej strony. Jeśli masz już swoją stronę w sieci, możesz doklikać do niej sklep lub zlecić tę pracę ekspertowi.
Być może łatwiej będzie skorzystać z platformy e-commerce'owej. Takich miejsc jest w internecie wiele, dlatego zebraliśmy dla Ciebie kilka propozycji:
  • Shopify – już od dolara miesięcznie z nielimitowaną liczbą produktów w sklepie online;
  • Shoper – od 25 zł miesięcznie z możliwością integracji sklepu internetowego z Allegro;
  • SkyShop – od 79 zł miesięcznie z rozbudowanymi funkcjami SEO dla sklepu;
  • PrestaShop – założenie sklepu bezpłatne, wiele dodatkowych modułów i wtyczek;
  • WooCommerce – wtyczka WordPress, bezpłatne założenie sklepu, intuicyjna obsługa.

Jak założyć sklep internetowy? Zadbaj o te elementy

Masz już wybrane miejsce na swój sklep internetowy? Świetnie, to teraz go zorganizujmy. Weź kartkę i kolorowe pisadła albo otwórz notatki na tablecie, znajdź ustronne miejsce i rozpisz strukturę sklepu internetowego. Jak zacząć? Podziel produkty na kategorie, a potem pomyśl, jak je opisać i zilustrować. Zadbaj o przejrzysty wygląd sklepu, dobre zdjęcia lub grafiki produktów oraz intuicyjny dla klienta interfejs. Najlepiej przejrzyj swoje ulubione sklepy i zastanów się, które rozwiązania szczególnie Ci się podobają jako klientowi – to będzie dobra inspiracja. Sprawdź również wersje mobilne sklepów – m-commerce to kolejny rosnący trend, więc chcesz się na niego załapać.
Aby założyć sklep online, musisz też opracować metody płatności i zintegrować je ze swoim firmowym kontem bankowym oraz zaplanować sposoby wysyłki i opcje zwrotów. Im więcej możliwości dasz klientom, tym lepiej. Nie zapomnij o stworzeniu regulaminu sklepu oraz polityki prywatności.
Kolejnym krokiem jest umożliwienie Twoim klientom kontaktu z Tobą. Skoro to sklep internetowy, domyślną formą komunikacji będzie e-mail. Załóż specjalny adres przeznaczony tylko do spraw sklepu. W ten sposób nie pogubisz się w ważnych i mniej istotnych wiadomościach. Warto podać też kontakt telefoniczny. Możesz założyć sobie nowy numer dla sklepu w Orange Flex dla Firm. Elastyczny model subskrypcyjny pozwoli Ci zmieniać plan w zależności od potrzeb, ustawić automatyczne płatności za pomocą podpiętej karty, a przede wszystkim daje Ci pełną kontrolę nad wydatkami – we Flexie nie podpisujesz wielomiesięcznej umowy jak w typowych ofertach biznesowych, więc łatwo możesz zawiesić usługę lub z niej zrezygnować. To ważna opcja dla małych firm na bądź co bądź zmiennym rynku, gdzie jak nie pandemia, to inflacja – im mniej stałych zobowiązań, tym lepiej.
Zastanów się też, czy jako mały sklep chcesz płacić podatek VAT. Nie opłaca się to szczególnie wtedy, gdy koszty prowadzenia działalności są bardzo niskie, sprzedajesz coś, co samodzielnie produkujesz i kierujesz swoją ofertę do osób prywatnych. Jeśli myślisz o tym, jak stworzyć sklep internetowy, musisz pamiętać też o prowadzeniu dokumentacji. Korzystaj z narzędzi do porządkowania dokumentów i rozważ zainstalowanie programu do e-księgowości lub nawiązanie współpracy z biurem księgowym.

Promuj swój sklep internetowy w sieci i poza nią

Jako mały e-commerce możesz reklamować się przede wszystkim w internecie. Kiedy wiesz już, jak stworzyć sklep internetowy, założenie dla swojej marki konta na Facebooku, Instagramie czy TikToku nie powinno przysporzyć Ci problemów. To właśnie social media mogą być dla Ciebie łatwym, a przede wszystkim darmowym sposobem na reklamę w sieci.
I tutaj znów Orange Flex będzie dla Ciebie świetnym wsparciem w biznesie – w każdym Planie masz bowiem Social Pass, dzięki któremu korzystanie z mediów społecznościowych nie zużywa Twoich GB z pakietu. Możesz więc się promować i odpowiadać na pytania klientów bez obaw o rachunek na koniec miesiąca (bo u nas w ogóle nikt nie obawia się o rachunki na koniec miesiąca – sprawdź, jak działa Orange Flex).
W ramach marketingu internetowego zadbaj też o odpowiednie opisy produktów w swoim sklepie – zoptymalizowane pod kątem widoczności w wyszukiwarce, ale też przyjazne dla klienta i po prostu sprzedające. Jeśli masz na stronie przestrzeń na bloga, możesz wspierać się artykułami dotyczącymi tematów wokół Twojej działalności. Kiedy dzielisz się z klientami częścią wiedzy ze swojej branży, dajesz się poznać jako ekspert i zachęcasz ich do zakupów. Możesz też korzystać z reklam w Google i na Facebooku.
Prowadzenie biznesu online nie oznacza, że musisz rezygnować z tradycyjnych form reklamy. Pojawiaj się na branżowych targach i eventach, by budować świadomość swojej marki u potencjalnych klientów. Możesz posługiwać się ulotkami i wizytówkami albo drobnymi gadżetami ze swoim logo, na przykład długopisami czy notesikami.
Źródła:

Pierwszy raz Flex?

Poczuj wygodę subskrypcji, czyli zwykłe-niezwykłe usługi w apce.

Podobało się?
Udostępnij