Start-up – jak zacząć swoją przygodę z takim biznesem?

Autor: Orange Flex

Data dodania: 30 March 2023

Młode głowy, genialne pomysły, najnowsza technologia, biurka w coworkingu, dużo spotkań z inwestorami i ambitne plany na pierwszy milion przed trzydziestką – tak z zewnątrz wyglądają start-upy i trzeba przyznać, że to bardzo kusząca wizja. Oczywiście w praktyce bycie start-upowcem jest zdecydowanie bardziej wymagające, jednak gdy ma się smykałkę do biznesu, a do tego mocne nerwy i sporą tolerancję na ryzyko, taka ścieżka kariery może być świetną przygodą. Masz pomysł na start-up? Czujesz, że to coś dla Ciebie, ale nie wiesz, jak zacząć? Sprawdź kilka podpowiedzi na początek.
O czym za chwilę przeczytasz:
  • Czym jest start-up, a co nim nie jest?
  • Jakie pomysły na start-up mają szansę na sukces i jakie przykłady to potwierdzają?
  • Jak założyć start-up, kiedy masz pomysł, ale nie masz pieniędzy?

Co to jest start-up i dlaczego nie każdą nową firmę można nazwać start-upem?

Sposobów na rozwój osobisty i zawodowy jest naprawdę wiele, a wizja pracy w korporacji – nawet renomowanej i oferującej świetne warunki – nie do każdego przemawia. Marzysz o małym, ekologicznym warzywniaku na osiedlu? Chcesz poznać magię freelancingu? A może pragniesz stworzyć nową apkę na miarę TikToka lub Instagrama? Wszystko jest możliwe, jeżeli tylko masz pomysł i odpowiedni kapitał.
Żeby zrozumieć ideę start-upów, musisz poznać dwóch biznesmenów: Steve'a Blanka oraz Erica Riese'a. Pierwszy z nich wskazał, że start-up to tymczasowa inicjatywa poszukująca skalowalnego (tzn. o niezahamowanym rozwoju) i powtarzalnego (tzn. możliwego do odtworzenia) modelu biznesowego, który w przyszłości ma przynieść zysk. Natomiast drugi opisał start-up jako organizację dążącą do stworzenia nowego produktu lub usługi w warunkach zwiększonego ryzyka i niepewności. Prościej? Start-up to pomysł, którego wprowadzenie na rynek oznacza powiew świeżości i potencjalne duże korzyści lub wręcz przeciwnie – kompletną porażkę.
🎓🎓 Warto wiedzieć:
Start-upy są zaliczane do grona działalności gospodarczych, jednak nie każdy młody biznes można nazwać start-upem. Sklep na osiedlu czy studio tatuażu, nawet jeśli oferują innowacyjne usługi, będą więc zwykłymi firmami (przede wszystkim ze względu na swój ograniczony, lokalny charakter), natomiast nowa apka na telefon może już śmiało zyskać miano start-upu, zwłaszcza jeśli da się ją rozwijać na wielu rynkach.

Jakie pomysły można przekuć w start-up? Przykłady start-upów, które odniosły sukces

Krótkie poradniki młodych inwestorów masz w małym palcu, ale nadal szukasz swojej drogi zawodowej? Możliwe, że start-up stanie się Twoim przepisem na życie. Abyś mógł nosić dumne miano start-upowca i lansować się na LinkedInie oraz branżowych eventach jako CEO, rozpoczęta inicjatywa powinna wyróżniać się:
  • Pomysłem i kreatywnością – liczy się odpowiednie podejście do potrzeb klienta lub sposób na udane wykreowanie pragnienia u grupy docelowej na stworzony produkt. Pomysł na start-up powinien rozwiązywać problem, którego inne firmy dotąd nie potrafiły rozwiązać w tak innowatorski sposób, jak Ty chcesz to zrobić.
  • Odpowiednim zespołem ludzi – środki na rozpoczęcie start-upu są potrzebne, jednak to w zebranym gronie specjalistów skupiona jest siła całej koncepcji organizacji. Prawdziwi start-upowcy powinni wyróżniać się odpowiednim mindsetem – to nie jest spokojna praca, którą odbębnia się od 8 do 16, a wiara w produkt i umiejętność wejścia oknem, gdy zamykają przed Wami drzwi, to podstawa.
  • Właściwą obsługą prawną – zawiłości podatkowe i różne przepisy zniechęcają do podjęcia decyzji o rozpoczęciu start-upu, jeżeli jednak ogarniesz je zawczasu, możliwe, że początkowo niepewna inwestycja stanie się pełnoprawną działalnością gospodarczą.
W takim razie – który pomysł może stać się start-upem? Przede wszystkim ten, który będzie innowacyjny i wizjonerski. Facebook, Snapchat i Tumbrl – wszystkie z tych platform zaczynały jako niewielkie inicjatywy, które z czasem okazały się rewolucją w świecie cyfrowym. Potrzebujesz więcej inspiracji i przykładów? Start-upem była apka Duolingo do nauki języków obcych, Revolut świadczący usługi bankowe, Airbnb, który dziś jest ogromnym serwisem do wynajmu mieszkań dla turystów, czy Canva, z którą przygotowanie wizytówek i postów na Instagram zajmuje mniej niż 5 minut.
A polskie start-upy? Na przykład Higo Sense, czyli urządzenie do zdalnej diagnozy lekarskiej, Mindgram, czyli platforma oferująca warsztaty i opiekę psychologiczną jako benefit dla pracowników firm, albo uPacjenta, czyli serwis oferujący badania krwi z dojazdem do domu.
Najkrócej mówiąc, szansę na sukces mają Ci start-upowcy, którzy doskonale wiedzą, co jest niszowe i potrzebne. I co więcej, niebojący się ryzykować. Bo kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana!

Jak założyć start-up?

Start-up to sposób na rozwój dla młodych twórców, którzy dopiero wkraczają na rynek pracy, ale także szansa dla osób trochę bardziej doświadczonych w biznesie. Dlatego niezależnie od tego, czy masz 20 lat, czy dwa razy tyle, pamiętaj – start-upy wiele wybaczają.
Wiadomo – spontaniczność i kreatywność to mocne cechy każdego wizjonera, ale na początku prac nad start-upem wszystkie pomysły trzeba usystematyzować i poukładać. Bałagan i nieład artystyczny pozostaw w szafie, a do biznesu podejdź jak profesjonalista i… załóż działalność gospodarczą albo dołącz do jednego z inkubatorów lub akceleratorów przedsiębiorczości. Organizacje te wspierają wizjonerów oraz ich zespoły w początkowych fazach rozwoju start-upu.
W kolejnych krokach skup się nad:
  • Rozbudowaniem finansów. Przydatne okażą się środki własne, wsparcie rodziny i znajomych oraz kompletnie obcych osób. Zrzutki w mediach społecznościowych (crowdfunding) to trend, który daje sporo możliwości! Pieniądze na rozruch zdobędziesz też za pośrednictwem różnych konkursów i grantów, ale też zgłaszając się do tzw. aniołów biznesu – prywatnych przedsiębiorców wspierających start-upy.
  • Widocznością w sieci. Dobrze zoptymalizowana strona, wyświetlająca się w pierwszych 10 wynikach wyszukiwania w Google, to jest to! Istotna jest część techniczna witryny oraz różne inne czynniki, w tym np. używane słowa kluczowe w sekcji blogowej.
  • Dobrze rozplanowanym marketingiem. Na pewno doskonale zdajesz sobie sprawę, że social media to siła, a wszelkie alternatywne formy reklamy i promocji pomogą Ci rozwinąć start-up. Stworzenie virala, dobrze zaplanowanego ARG czy chwytliwego claimu to dopiero początek prac nad wypromowaniem start-upu. Uwierz nam – przed Tobą czeka ogrom możliwości!
Start-up nie musi mieć swojej siedziby – możesz go prowadzić w każdym miejscu na Ziemi. Pamiętaj jednak, że musisz pozostawać w ciągłym kontakcie ze swoim zespołem i kontrahentami. W tym wypadku bardzo przydatne okażą się plany komórkowe w ofercie Flex dla Firm, które – w zależności od potrzeb – możesz powiększyć lub zmniejszyć, nawet raz w miesiącu. A po każdej automatycznej płatności związanej z subskrypcją numeru na Twojej skrzynce e-mail pojawi się e-faktura.

Pierwszy raz Flex?

Poczuj wygodę subskrypcji, czyli zwykłe-niezwykłe usługi w apce.

Podobało się?
Udostępnij