Work-life balance – co to jest, jak go utrzymać?
Autor: Orange Flex
Data dodania: 13 April 2022
Godziny spędzone w pracy, zmęczenie, powrót do domu, obowiązki rodzinne; życie w ciągłym biegu. Wszystko wymaga czasu, a na wszystko stale go brakuje. Taka sytuacja prowadzi do momentu, w którym granice między domem a pracą zaczynają się zacierać i wiele osób czasami zapomina, gdzie ma spać, a gdzie pracować. Z tego poważnego problemu narodziła się koncepcja work-life balance, która ma uczyć ludzi łączyć życie osobiste z zawodowym w odpowiedni sposób. Co to dokładnie jest i jak go utrzymać? Wyjaśniamy!
Work-life balance – co to jest?
Work-life balance to umiejętność zachowania odpowiedniego balansu między pracą a życiem prywatnym. Można przyrównać ją do grubej kreski stawianej pośrodku tych dwóch ważnych sfer istnienia każdego dorosłego człowieka. Nie powinno się dać jej wymazać ani przesunąć; kreska nie może być przerywana lub skośna. Ma stanąć w miejscu, które pozwoli danej osobie, w jej konkretnym przypadku, uzyskać właściwą równowagę między pracą a życiem osobistym.
Dlaczego work-life balance jest taki ważny?
Nadmiar często dochodzi do sytuacji, w której praca dominuje zwykłe życie. Pracownik walczący o swoją karierę zabiera zadania do domu, choć wcale nie musi i pracuje po godzinach. Odmawia spotykań z przyjaciółmi, bo pracuje nad kolejnym ważnym projektem, coraz mniej widuje się z własną rodziną, stara się krócej spać, by więcej pracować. Problem bywa także odwrotny, gdy życie prywatne przyćmiewa pracę, a problemy związkowe czy rodzinne sprawiają, że pracownik nie potrafi się skupić i traci na wydajności. Myśli nad tym, co powinien ugotować, jakie obowiązki domowe go czekają albo jak wyprostować konflikt ze swoją drugą połówką – i tak dalej.
W obu przypadkach dochodzi do sytuacji, w której osoba przestaje dawać sobie radę. Może podupaść psychicznie i fizycznie czy stracić na efektywności, a także doprowadzić do tak katastrofalnych skutków, jak kłopoty zdrowotne, utrata pracy, znajomych bądź rodziny. Problem jest realny i naprawdę poważny, a w jego rozwiązaniu ma pomóc koncepcja work-life balance.
Jak utrzymać work-life balance?
Nie sposób wskazać konkretnego sposobu życia, który pomoże Ci zachować równowagę między życiem zawodowym a pracą. Work-life balance trzeba wypracować samodzielnie w oparciu o to, ile czasu dziennie poświęca się na pracę zgodnie z wymaganiami umowy, a także jak poważnie zatarta jest obecnie granica między życiem prywatnym a pracą. Istnieje jednak kilka uniwersalnych podpowiedzi, które ułatwiają wprowadzenie w życie work-life balance:
- Planuj swoje działania – utwórz harmonogram obowiązków domowych oraz zawodowych. Dzięki temu będziesz wiedział, na czym musisz się skupić w danym momencie i będzie Ci łatwiej oddzielić obowiązki zawodowe od domowych.
- Zrób rachunek sumienia – sam przed sobą, szczerze odpowiedz na pytanie, ile czasu dziennie spędzasz na pracy, a ile na życiu prywatnym. Uzyskany wynik porównaj z sytuacją, którą uważasz za idealną i na tej podstawie zastanów się, w jaki sposób możesz postawić wspomnianą grubą kreskę między jednym a drugim.
- Określ swoje cele – przemyśl, co jest dla Ciebie naprawdę ważne w tym momencie. Kariera? Rodzina? Więcej czasu na sen? Postaw swój wniosek obok tego, co jest teraz. Może marzysz o awansie, ale w pracy więcej myślisz o prywatnych problemach niż obowiązkach zawodowych? Albo przeciwnie, najważniejsza jest dla Ciebie rodzina, a wasze więzi ostatnio się zatarły?
- Pamiętaj o weekendzie – bez względu na to, czy za dużo pracujesz, czy to Twoje życie prywatne zaciera zawodowe, „weekendowanie” pomoże Ci przywrócić równowagę między pracą a domem. Wyznaczysz sobie bowiem konkretne dni, które są tylko dla Ciebie, Twoich przyjaciół i rodziny.